
Adams Æbler: sjov, men også ret sørgelig.
Præsten Ivan viser er et studie i fornægtelse - og ikke i selvfornægtelse på den fede måde. Nej, han nægter at se virkeligheden i øjnene. Den spastisklammede søn er ikke lam - han er bare ikke på toppen efter en hård influenza. Og konen begik ikke selvmord -hun troede bare pillerne vare gule M&Ms. Og Khalid røver ikke Statoil mere, han sparer bare op til nyt tøj. Ingen er onde eller har evnen til at gøre noget forkert. Nej, det er den Onde selv, der tester dem.
Hans fornægtelse af sandheden har store konsekvenser. For ham selv, selvfølgelig, fordi han ikke rigtig oplever noget som helst der sker rigtigt. Men også for de mennesker som er omkring ham. Hans manglende mod til at se realiteter i øjnene holder alle omkring ham fanget også. Kvinden Sarah som kommer fordi hun er gravid, men har fået at vide der er 60% chance for at barnet bliver født handicappet. Ivan fortæller hende om sin egen søn: "Vi fik at vide der var 75% chance for at han var handicappet .. men når jeg ser på ham når han løber rundt eller bare sidder og laver lektier, så er vi da lykkelige at vi traf det valg. Du skal følge dit hjerte og få det barn." Men virkeligheden er den at Christoffer ikke kan løbe, og at der ikke længere er noget vi til at være glad - eller ked - af drengen. For Ivans kone begik selvmord pga barnets handicap. Men Ivans fornægtelse af sin egen sanhed gør ham ude af stand til at tage en andens problemer alvorligt.
Det samme ser vi da han er på besøg hos den døende Poul, som under 2. Verdenskrig arbejdede for tyskerne - måske i koncentrationslejrene. Poul ligger for døden og lider af dårlig samvittighed. Han føler ikke han fortjener andres godhed, og fortæller at han har det dårligt med at komme i kirken fordi han er bange for det han har gjort. "Det kan ingen tilgive." Ivan lytter, men hører ikke hvad Poul siger. Alle fortjener godhed, og alle har slået en skævert, men Gud tilgiver alt spå Poul skal holde op med det pjat. Ivan er igen ikke i stand til at tage et andet menneskes kvaler og problemer alvorligt. Og det ender med at Poul dør uden at få fred og syndsforladelse. Til Pouls begravelse fortæller Ivan hvordan Pouls sidste ord var: "Jeg er klar" i skrigende kontrast til scenen fra hospitalet.
Det uhyggelige, synes jeg, er at Ivan ganske givet tror på at det hænger sådan sammen. Ikke før til sidst trænger Adam igennem til ham - og da han gør kommer Ivan til at tro at det ikke er den Onde der er ude efter ham, men Gud. Ingen i filmen snakker om muligheden for at vi mennesker selv har ansvar også for hvordan det går galt og gør ondt i vores og andres liv.
Det er selvfølgelig det evige spørgsmål: hvor kommer ondskaben fra? Fra Gud, fra djævelen eller fra mennesker? Ivan har valgt menneskene fra - de er ikke i stand til at gøre hverken ondt eller galt. Og på den måde kan man elske dem uanset hvad. På den anden side gør det jo lige præcis at han ikke kan elske dem. I hvert fald ikke som de er.
Det er så nemt at digte små historier om virkeligheden sådan at den er til at holde ud. Det er måske også okay til en vis grad. Vi har brug for historier. Det er kun gennem historier at vi kender os selv og hinanden, men når historierne tager overhånd og ikke kan erstattes med andet i mødet med andre, så bliver det forkvaklende.
For mig blev filmens budskab at ens egne historier om virkeligheden kan ødelægge andre og være med til at holde dem fast i deres problemer. Man behøver ikke altid at have historier eller svar, nogle gange er det bedste at stå ved livet, omstændighederne som de er. Fordi livet nogle gange leves, der hvor det gør ondt, og hvor der ikke er nogen god grund til hvorfor det er sådan.
Åh, giv mig mod til at bekæmpe min indre Ivan.
Ja, "Adams Æbler" er en fantastisk og gribende film. Som psykolog er det interessant at se, hvordan en af vores helt almindelige forsvarsmekanismer, benægtelse, bliver så groft karrikeret.
ReplyDeleteI filmen er det præsten, som bliver et symbol på denne benægtelse, ja man kan vel sige at han bliver selve benægtelsen.
Anne & Duncan, I er 2 gode eksempler på det modsatte, for jer er verden reel som den ser ud og I møder virkeligheden som den er -tak!
Desværre har kirken og kristendommen historisk været med til underbygge selve ordet benægtelse og i bogstavelig forstand holde det ved lige. På jeres Blog er I også inde på ordet "misbrug" og se bare f.eks. på den katolske kirke og det seksuelle misbrug af mindre drenge, der har fundet sted der - efter forlydende også under dække af den nuværende Pave. Ingen har jo i deres vildeste fantasi kunnet forestille sig, at et så alvorligt misbrug kunne finde sted i deres kirke - derfor har det kunnet holdes skjult så længe. Man har passet mere på kirken end dem der blev udsat for misbrug.
Nogle gange har jeg tænkt på, at kirken måske er det allerfarligste sted, hvor misbrugere af den ene aller anden art kan agere, for ingen kan forestille sig at misbrug måske også kan finde sted i deres menighed, hvor der kun er pæne og troende mennesker. Det er desværre ikke rigtigt. Misbrug forplanter sig oftest der hvor det er sværest at afsløre.
Så en opfodring til alle: Øv dig på at se virkeligheden i øjnene og tro på det du ser og mærker, selvom det er lettest at lukke øjnene og lade som om alt er i den skønneste orden. Tør også at nævne det du ser højt, af misbrug og uretfærdighed, selvom ingen måske i første omgang tror dig og du derfor risikerer at blive lagt for had.
Jesus var hele tiden midt i virkeligheden og turde også benævne den. Han blev forfulgt og slået ihjel fordi han turde at stå ved det han står for. Han er mit forbillede og refærdigheden får med ham altid det sidste ord.
Jep - det er ikke nemt med den virkelighed. Særligt ikke hvis man gerne vil at alting ser pænt ud. Mon ikke kirken/kristnes/menneskers største problem er at vi sådan ville ønske at alting var i orden? Måske fordi der i os alle sammen ligger en længsel efter det oprindelige?
ReplyDeleteMen måske er det sådan at kun ved at se virkeligheden i øjnene kan vi være med til at genoprette det oprindelige. For det var vel netop det Jesus gjorde?